Jak dobrać odpowiedni pessar?

Spodziewasz się, że Twoje dolegliwości będą wymagały leczenia za pomocą pessara i zastanawiasz się, który typ będzie odpowiedni? I jak dobrać pessar pod względem rozmiaru? Wiemy, że pessaroterapia może rodzić sporo pytań. Dziś tłumaczymy, co zrobić, by upewnić się, że pessar będzie idealnie dopasowany do Twoich potrzeb.

Konsultacja z lekarzem — kluczowy etap doboru pessara

Pessaroterapia jest obecnie bardzo cenioną metodą leczenia różnych problemów ginekologicznych oraz położniczych. W wielu sytuacjach eliminuje ona konieczność inwazyjnych operacji; nic więc dziwnego, że tak wiele kobiet decyduje się właśnie na założenie pessara. Należy jednak pamiętać, że o jego zastosowaniu powinien zadecydować lekarz.

Jeśli dotyczą Cię problemy takie, jak zaburzenia statyki narządów rodnych, osłabienie mięśni dna miednicy czy niewydolność szyjki macicy w ciąży, porusz temat pessaroterapii na wizycie. Lekarz oceni, czy jest ona dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem, a jeśli tak, zarekomenduje odpowiedni typ i wielkość pessara. Następnie możesz zamówić go w esklepie dr Herbich, będąc spokojna o jego jakość i jego serwis.

Wybór pessara ginekologicznego a schorzenie

W Dr Herbich przygotowaliśmy pessary dedykowane konkretnym kobiecym problemom. Jak dopasować pessar do schorzenia ginekologicznego?

Obniżenie macicy i pochwy

Jest to stan, w którym narządy jeszcze nie wypadają na zewnątrz pochwy, tylko się obniżają (nie są jeszcze widoczne w sromie). Pojawiają się wówczas objawy takie, jak uczucie pełności w pochwie, brak możliwości pełnego opróżnienia pęcherza, bolesne stosunki, powtarzające się infekcje pęcherza moczowego. W leczeniu obniżenia macicy i pochwy najczęściej stosuje się pessar pierścieniowy gruby lub pessar talerzowy, zaś w bardziej zaawansowanych przypadkach: pessar grzybkowy cienki. Pierwsze symptomy obniżenia macicy wymagają prędkiej interwencji i leczenia; w innym wypadku problem może ewoluować w wypadanie macicy.

Wypadanie macicy i pochwy

Wypadanie macicy to sytuacja, w której macica i pochwa całkowicie wypadły na zewnątrz pochwy i są widoczne w okolicach sromu. Wypadające narządy w większości przypadków nie zagrażają życiu, jednakże bardzo źle wpływają na jego komfort. W związku z tym zauważając u siebie problem, nie należy go bagatelizować. Oprócz widocznych wypadających narządów, do objawów problemu zaliczają się: niemożność współżycia, uczucie siedzenia na baloniku czy kłopoty z oddawaniem moczu. Decydując się na pessaroterapię, macicę oraz pochwę można skutecznie ustabilizować (przywracając anatomiczne położenie) za pomocą pessara grzybkowego cienkiego.

Obniżenie i wypadanie pęcherza moczowego

Problemy z oddawaniem moczu, jego bezwiedne popuszczanie, uczucie ucisku w pochwie – to objawy obniżenia lub wypadania pęcherza moczowego. Powodują je m.in. nadwaga, porody siłami natury, przewlekłe nadwyrężanie mięśni dna miednicy, czy przebyte zabiegi uroginekologiczne. Przy obniżeniu pęcherza moczowego (pęcherz jeszcze nie wypada przed srom) pessarem pierwszego wyboru jest pessar talerzowy, jak i często jest również stosowany pessar pierscieniowy gruby. W przypadku gdy pęcherz wypada całkowicie na zewnątrz, najlepiej się sprawdzi pessar grzybkowy cienki. Pessary pierścieniowy gruby, grzybkowy cienki i talerzowy stanowią wówczas dobre wsparcie dla osłabionych mięśni, pozwalające unieść pęcherz w odpowiednie miejsce i zredukować dolegliwości.

Obniżenie i wypadanie szczytu pochwy

Obniżenie lub wypadanie szczytu pochwy występuje często jako komplikacja po usunięciu macicy, czyli histerektomii. Wówczas szczyt pochwy obniża się, tworząc wybrzuszenie (wewnątrz). W zaawansowanych przypadkach szczyt pochwy może wystawać z otworu pochwy lub wypadać całkowicie na zewnątrz. Obniżaniu lub wypadaniu szczytu pochwy może towarzyszyć obniżanie lub wypadanie pęcherza moczowego lub odbytnicy. W leczeniu obniżania szczytu pochwy, najskuteczniejszy okażą się pessar pierścieniowy gruby lub pessar talerzowy. Przy całkowitym wypadaniu szczytu pochwy najlepiej sprawdzi się natomiast pessar grzybkowy cienki.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu

Wysiłkowe nietrzymanie moczu to wstydliwa dolegliwość, która polega na jego niekontrolowanym gubieniu w sytuacjach takich, jak śmiech, kaszel, kichanie, podnoszenie ciężarów czy podskakiwanie – a więc głównie wtedy, gdy ciśnienie w jamie brzusznej wzrasta. Jeśli dostrzegasz pierwsze symptomy nietrzymania moczu, warto udać się na badania i porozmawiać z lekarzem o pessaroterapii. W pierwszej kolejności, lekarz może zalecić zastosowanie pessara pierścieniowego grubego. Jeżeli się ten pessar nie sprawdzi, pessar cienki lub pessar kołnierzowy cewki moczowej mogą okazać się wówczas dobrym rozwiązaniem. W przypadku nietrzymania moczu po porodzie może zostać zastosowany także pessar pierścieniowy gruby.

Poporodowy zespół bólowy miednicy mniejszej

To dolegliwość dotycząca kobiet po zakończeniu okresu połogu. Poporodowy zespół bólowy miednicy mniejszej objawia się trudnym do zlokalizowania bólem w miednicy, ale także uczuciem ucisku w podbrzuszu, bólami pleców i bolesnymi stosunkami. Nie musisz borykać się z obniżeniem jakości codziennego życia – wizyta u lekarza i dobór pessara często wystarczą, by pozbyć się bólu. Jaki pessar najlepszy będzie w tym wypadku? Paniom borykającym się z PZBMM polecamy najczęściej nasz pessar pierścieniowy gruby.

Kto dobiera pessar położniczy?

Pessar położniczy to specyficzny rodzaj wsparcia – stosowany jest w przypadku pań zmagających się z różnymi zagrożeniami oraz powikłaniami ciąży, takimi jak np. niewydolność szyjki macicy i zastój moczu. Ten typ pessara dobiera, zakłada i zdejmuje wyłącznie lekarz ginekolog.

Jak dobrać rozmiar pessara ginekologicznego?

Wiele kobiet zastanawia się, czy mogą dopasować rozmiar pessara samodzielnie, a następnie po prostu go kupić. Odradzamy takie rozwiązanie z prostej przyczyny: nikt z nas „na oko” nie jest w stanie ocenić, jaki rozmiar pessara będzie najwłaściwszy. W takim przypadku zawsze należy się skontaktować z lekarzem lub urofizjoterapeutą. Specjalista podczas badania dopasuje odpowiedni dla Ciebie rozmiar.

Możliwe problemy przy doborze pessara i jak je rozwiązać

Dlaczego pessar nie działa tak, jak powinien? Do takiej sytuacji może dojść przede wszystkim przez dopasowanie pessara w złym rozmiarze lub/i złym rodzaju. Nie będzie on także spełniał swojej funkcji, jeśli jest założony nieprawidłowo, co zdarza się czasami u pacjentek dopiero rozpoczynających pessaroterapię. Jeśli więc zauważasz, że pessar powoduje ból, dyskomfort lub wysuwa się z pochwy podczas wizyt w toalecie, odwiedź swojego lekarza i porozmawiaj z nim o swoich wątpliwościach. Być może potrzebne okaże się dobranie pessara innej wielkości lub innego typu, bądź... ponowna nauka jego zakładania.

Kupując pessar, warto zwrócić szczególną uwagę na jego pochodzenie. Najlepszym wyborem będzie oczywiście krajowy producent oferujący certyfikowane pessary, które wykonane są z tworzyw poddanych szczegółowym testom bezpieczeństwa. Pessar powinien być sprzedawany w stanie jałowym, pozwalającym na jego natychmiastowe użycie. Dodatkowym udogodnieniem będzie możliwość sprawnej konsultacji z producentem pessara; zarówno na etapie zakupu, jak i po jego dokonaniu. Zatem gdzie kupić pessar? Wszystkie te korzyści uzyskasz, kupując swój pessar w sklepie internetowym dr Herbich.

Dobór pessara — podsumowanie

Najprostszym sposobem na skuteczny dobór pessara będzie konsultacja z lekarzem. Rozpoczynając terapię, pamiętaj, że badanie i ocena specjalisty są konieczne do tego, by dopasować właściwy model. Posiłkując się opinią swojego lekarza, pessar spełniający konkretne warunki możesz zamówić w naszym sklepie internetowym. W razie złego dopasowania, w dr Herbich możesz zwrócić pessar nawet do 3 miesięcy od momentu zakupu.

Przeczytaj także:

• Na co pomaga pessar?
  • Co to jest pessar i jak działa?
  • Jak myć i dezynfekować pessar?

Nie dodano jeszcze żadnych komentarzy - Twój może być pierwszy!